Op 17 januari hebben we de eerste bijeenkomst over verkeersmaatregelen aan de Dorpsweg in Garmerwolde gehouden in Dorpshuis de Leeuw. Tijdens deze bijeenkomst hebben we uw ervaringen en ideeën over de Dorpsweg verzameld. Hier zijn we mee aan de slag gegaan en daaruit is bijgevoegde schets gekomen. Deze hebben we op 30 maart opnieuw aan het dorp voorgelegd om reacties op te halen. Hier kon ook digitaal nog t/m 16 april op gereageerd worden.
Update 29/08/2023
In een eerdere versie van onderstaande ontwerp werden onterecht 'fietsstroken' en 'inpassing kruisingsvlak' genoemd. Deze zijn aangepast naar respectievelijk 'visuele versmalling rijbaan' en 'accentueren kruisingsvlak'.
Update 13/07/23
Met alle opgehaalde reacties hebben we het ontwerp definitief gemaakt. Het definitieve ontwerp vindt u hieronder. Deze wordt in week 29 ook huis aan huis bezorgd in het dorp. Hierbij zit ook een begeleidende brief waarin ook staat beschreven hoe we nu verder gaan. Ook staat hierin met wie u contact kunt opnemen bij vragen of opmerkingen. U vindt hieronder ook het overzicht 'Reacties en afwegingen'. Hierin leggen we uit welke keuzes we hebben gemaakt.
Locatie: Dorpsweg Garmerwolde
de aansluiting op het ommetje kan beter voorbij de kruising met de hildebrandstraat, dan heb je direkt aansluiting op het trottoir van de hilde brandstraat en hoef je de hildebrandstraat niet vanaf het ommetje nog weer overtesteken..
Bijkomend voordeel is dat de hoge snelheid waar mee het verkeer vanaf thesinge komt al iets is afgeremd en het verkeer vanuit Garmerwolde nog niet weer al de 60 km heeft bereikt, wat de veiligheid verhoogd..
Bedankt voor jullie reacties. We gaan ermee aan de slag. U hoort van ons over het vervolg!
Groet,
Michiel van Eerden
In het planvoorstel wordt gesproken over visuele wegversmalling, dit lijkt me een goed idee om zo de snelheid te verlagen en doorstroming te behouden. In de schets staan echter niet alleen visuele maar ook fysieke wegversmallingen getekend. Dit is wat mij betreft niet gewenst. Het haalt de snelheid wel naar beneden maar hindert de doorstroming. Mocht er alsnog gekozen worden voor fysieke wegversmallingen, deze graag niet smaller dan 4,5 meter maken om er nog met landbouwvoertuigen langs te kunnen. (Met onze combine moeten we er een aantal keren per jaar langs en alternatieve route is er niet, want door Thesinge kunnen we inmiddels niet meer door te krappe wegversmalling)
Uit de tekeningen kan ik niet opmaken of het trottoir aan de westkant van de weg verbeterd wordt (ik zie daarover geen 'opmerking/aantekening'). In de januari-vergadering werden er ideeën geopperd om de lantaarnpalen te verplaatsen, het trottoir te verbreden en ook een volwaardig trottoir aan te leggen vanaf huisnummer 57 tot aan de kerk.
Mocht dit allemaal niet doorgaan dat wil ik toch verzoeken om voor mijn huis (nummer 65) een stuk trottoir aan te leggen. Dat voorkomt dat mijn voordeur onbereikbaar wordt door voor mijn toegangspad geparkeerde auto's. En optisch wordt de weg daardoor ook smaller waardoor er zachter gereden zal worden. En als er auto's langs dat nieuwe stuk trottoir worden geparkeerd, wordt de rijbaan optisch nog weer smaller zodat er nog zachter wordt gereden. (nu ligt er voor mijn huis een (steen)bestrating op gelijke hoogte met het wegdek; hierdoor lijkt de weg juist breder)
Verder heb ik geen commentaar op de wijzigingsvoorstellen. Ik vind het een goed plan
Uit de tekeningen kan ik niet opmaken of het trottoir aan de westkant van de weg verbeterd wordt (ik zie daarover geen 'opmerking/aantekening'). In de januari-vergadering werden er ideeën geopperd om de lantaarnpalen te verplaatsen, het trottoir te verbreden en ook een volwaardig trottoir aan te leggen vanaf huisnummer 57 tot aan de kerk.
Mocht dit allemaal niet doorgaan dat wil ik toch verzoeken om voor mijn huis (nummer 65) een stuk trottoir aan te leggen. Dat voorkomt dat mijn voordeur onbereikbaar wordt door voor mijn toegangspad geparkeerde auto's. En optisch wordt de weg daardoor ook smaller waardoor er zachter gereden zal worden. En als er auto's langs dat nieuwe stuk trottoir worden geparkeerd, wordt de rijbaan optisch nog weer smaller zodat er nog zachter wordt gereden. (nu ligt er voor mijn huis een (steen)bestrating op gelijke hoogte met het wegdek; hierdoor lijkt de weg juist breder)
Verder heb ik geen commentaar op de wijzigingsvoorstellen. Ik vind het een goed plan